Monday, September 4, 2017

Meterstanden 2

(Zie ook de eerdere blog hierover)


De Nuon helpt me eraan herinneren de meterstanden te checken zodat de factuur straks niet onverwacht hoog uitvalt. Erg goed. Maar wat is de betekenis van die foto erbij? Zijn dit drie hartsvriendinnen die dolenthousiast en onbeschaamd hun meterstanden vergelijken? "Oh meid wat goed je krijgt geld terug! OMG ik moet bijbetalen, kom ik schenk er nog een in." Ik ga mijn meterstanden zo aflezen maar heb daarvoor eigenlijk geen hapjes in huis gehaald en nog niemand uitgenodigd.


Tijdens het invullen proberen ze de abonnee ook nog eens helemaal gek te maken door te zeggen dat je moet klikken op een knop "Bevestigen" DIE ER HELEMAAL NIET IS of anders op de knop "Annuleren" DIE OOK NIET BESTAAT!! Eindexamenscholieren kunnen nog klagen bij het LAKS als er multiple-choice vragen zijn waarvan geen enkel antwoord goed was of waarbij drie antwoorden goed moeten worden gerekend maar als volwassen Nuon-klant kun je nergens heen, je bent hoe dan ook de sigaar.

Hadden we nog maar het Provinciale Energiebedrijf, niet geprivatiseerd, gewoon steen- en steenrijk van staatswege, geleid door goedwillende technici in stofjassen in grote donkere fraaie kathedralen met alle ruimte voor transformatoren en reusachtige gas-cilinders en nauwelijks ruimte voor een loket waar je dan nederig een aansluiting kon aanvragen. Overstappen kon niet, afgesloten worden was het enige alternatief. Wachttijd ongeveer zes weken maar dan had je ook gas en licht, verder geen flauwekul.

Je kunt naar een ander bedrijf overstappen en zodoende geld besparen maar het gaat mij niet om dat maandbedrag. Ik vermoed dat ik bij 'overstappen' van de regen in de drup kom. Als die andere leverancier die ongetwijfeld zijn website-ontwerp ook heeft uitbesteed aan idioten, vervolgens eveneens met zulke rare berichten komt ben ik nog verder van huis. Het gaat me niet om die eventuele besparing van een paar tientjes maar om de tekst. Tekst is immers veel belangrijker dan poet! Ik weet zeker dat de ambtsberichten en aanmaningen van de toenmalige Provinciale Energiemaatschappij in onberispelijk Bordewijk-Nederlands waren opgesteld en dat is toch de vaderlandse cultuur waar we met zijn allen voor zouden moeten strijden. In plaats daarvan worden we onder het motto "verdeel en heers" handig uitgespeeld door marketingfiguren en proberen mensen elkaar over te halen naar de vage organisatie waar zij zich net ook bij hebben aangesloten. Achter elk van die clubjes zitten een paar handige jongens zich rot te lachen.

Wat ik bedoel te zeggen is dit: ik zou niet willen overstappen voor een andere berekening, ik zou willen overstappen naar een energiebedrijf met een betere tekst. Die is immers van onschatbare waarde.

Ik pleit vurig voor de samenvoeging van al die namaakenergiemarketingbureautjes tot opnieuw een gezaghebbend staatsorgaan. Het zelf aflezen van meterstanden door de bewoner moet worden verboden want wat weet die er nu van. De meteropnemer moet terugkomen, werkgelegenheid voor vele duizenden die kan worden betaald uit het ontslag van al die verschrikkelijke marketingkeutels. Elke meteropnemer heeft een aantal wijken onder zijn gezag en men dient hem te allen tijde toegang te verschaffen. Tevens kan hij zo achter de voordeur, terloops en vertrouwelijk, een kijkje nemen en noteren of men een hond heeft, of er sprake is van illegale kamerbewoning of AirBnB verhuur, of er signalen zijn van stille radicalisering of sluipend alcoholisme. Vaak kunnen ook ontvoerde personen uit het perceel worden bevrijd, alles zonder dat daar ruchtbaarheid aan hoeft te worden gegeven.

PS gelukkig zijn er nog pure elektra-mensen die wel een prachtige tekst kunnen opstellen. Zo kreeg ik net deze in de mailbox. Let op de schoonheid van "noodbedrijf conform planning" en het "in storing gaan" van slagboom en telefonie. Dat maakt heel veel goed.

Hierbij de aankondiging van het Directoraat Huisvesting & Techniek over het aankomende noodbedrijf:
Op woensdag 6 september 2017 om 08.15 uur wordt in het gehele complex conform planning voor ongeveer 10 minuten het noodbedrijf ingeschakeld en de gewone elektriciteit uitgeschakeld.
Door het noodbedrijf regelmatig te testen en te onderhouden, kunnen wij bij uitval van het openbare elektriciteitsnet vertrouwen op een goed werkende noodstroomvoorziening.
- Alle magneetdeuren zullen dichtvallen. Die kan je rond 830 weer opendoen.
- Stop 11 zal eruit slaan op de 1e verdieping of op 0. Even in de meterkast kijken en deze weer terugzetten.
- Boven in de CV-ruimte zal de afzuiging opnieuw aangezet moeten worden. Meteen als je de deur opendoet aan je linkerhand. Een zwarte knop op een grijze kast. Als je deze naar 0 draait en daarna weer naar 3 zal er een oranje lampje gaan branden.
- Het kan zijn dat de slagboom en de telefoon in storing gaan. Dit doorgeven aan je aflos. Zij kunnen dan de modem resetten beneden in de centrale.

1 comment: