Thursday, November 24, 2016

Mystery Quest

Kiki van de AMP stuurt me een vragenlijst over mijn ervaringen als klant van de apotheek om de hoek.

Bij de AMP zijn ze daar goed in, marktleider feitelijk, lees ik op LinkedIn:
AMP onderzoekt de kwaliteit van dienstverlening vanuit geldende normen en richtlijnen, vanuit klanten, medewerkers en interne processen.
Voor medewerkers in openbare apotheken staat AMP bekend als de standaard als het gaat om het Mystery Quest Programma.
AMP ondersteunt bij de verbetering van de dienstverlening en organiseert jaarlijks de Landelijke Kwaliteitsdag Apotheken.
Dat "Mystery Quest Programma" lijkt me heel vreemd.  Waarom zouden ze het met een Q spellen? Zou het dan in het Nederlands ook mysterie-kwast zijn in plaats van mysterie-gast?

De vragen die ik moet beantwoorden zijn ook niet allemaal even snugger:
Drie vragen, een antwoord


De apotheek kan vast wel bloeddruk meten, zo moeilijk is dat niet.
"Waarschijnlijk" zou ik dus antwoorden maar dat is geen optie.

"Heeft u dit weleens gedaan?"
Nee

"Of weet u dat dit kan?"
Dit is een strikvraag. Ze geven door het zo te vragen al aan dat het kan en vragen vervolgens of ik dit nu weet.
Ja natuurlijk weet ik het nu, maar of ik het daarstraks al wist is wat anders.

Hoe kun je nu op die drie vragen die alle drie vraag nummer 10 zijn, één antwoord geven?

Dit is een bloeddrukverhogend vragenformulier. De Landelijke Kwaliteitsdag Apotheken lijkt me een gevaarlijke dag als je pillen slikt.






2 comments:

  1. Onze apotheek heeft ter verkorting van de gemiddelde wachttijden met een eenvoudige nummertjesautomaat, een half jaar geleden een soort infozuil geplaatst waarin min of meer twee nummertjesautomaten zitten: die voor de "snelbalie" en die voor de "zorgbalie". Laat ik alle gal die ik hierover zou kunnen spuien even binnen houden, en mij beperken tot de waarneming dat de snelbalie de langste wachttijden kent, aangezien allemaal mensen met dubbele pech (ziek én dom tegelijk) de snelbalie kiezen voor adviesgesprekken over zweetvoeten en blabla.
    Wanneer de AMP stelt dat zij de kwaliteit van de dienstverlening onderzoekt vanuit (onder andere) de klant, dan klopt het dus gewoon dat ze domme vragen stellen. Dat doen de klanten zelf ook. Je voelt je erbij thuis, zou ik zeggen - en daarmee de AMP van harte aanbevelen.

    ReplyDelete
  2. Onderzoek dat zich als het ware ontwikkelt van binnenuit, daarbij is gasvorming nu eenmaal niet te vermijden.

    ReplyDelete