Wednesday, June 29, 2016

Bijbehorende

In de jaren negentig, voordat iedereen aan het internet ging, kon je e-mail zenden en ontvangen via NEABBS en als je dat wilde, kon je bericht krijgen wanneer er iets in je digitale postvak lag. Je telefoon (vaste lijn) rinkelde en als je opnam hoorde je de stem van de dochter van systeembeheerder Max Keizer zeggen 'Goedendag. Dit is NEABBS. Er is een bericht voor u binnengekomen.'

Vandaag de dag krijg ik een e-mail wanneer er papieren post in mijn ouderwetse postbus is gelegd.



Wat ik erg vreemd vind is de toevoeging van "met de bijbehorende postcode" in de kennisgeving. Kennelijk heeft iemand een standaardtekst bedacht, zo van "er ligt post in uw Postbus 59632, 1040 LC te Amsterdam" maar een hooggeplaatste heeft daarvan gemaakt

"U ontvangt vandaag nieuwe poststukken in uw Postbus."

Zodat we niet gaan denken dat er oude poststukken zullen worden bezorgd. Je leest weleens iets als "ansichtkaart na 30 jaar alsnog bezorgd" wat dan meestal een grap is omdat iemand in een album of lade een oude ansichtkaart terugvond en deze in de brievenbus gooide in plaats van in de prullenmand. Maar daar doen ze dus niet meer aan. Uitsluitend nieuwe poststukken worden nog in behandeling genomen.

"Het gaat hierbij om het postbusnummer 59632 met de bijbehorende postcode 1040 LC."

Het was al onnodig om "met postcode 1040 LC"  te schrijven, dat begrijpen we zo ook wel, maar dat "bijbehorende" is absoluut deftige malligheid.  Ja hoezo, kan er ook een niet-bijbehorende postcode aan mijn postbus worden gekoppeld?  Of kan ik post krijgen op een niet-bestaande postbus met wel bijbehorende code?

De hooggeplaatste beambte die de tekst opstelde, zag natuurlijk de bui al hangen en heeft eronder laten plaatsen dat het geen zin heeft te reageren.

Dat hoort erbij.


1 comment:

  1. Je hebt het weer scherp gezien. Aan de meeste zakelijk-naar-privé post valt wel wat te wenkbrauwfronsen. Niet alleen taalfouten en onzintoevoegsels. Ook de functie van degene uit wiens naam de post is verstuurd is vaak vermakelijk. "Manager Prijzenfestijn" staat er dan bijvoorbeeld onder de brief, naast een plaatje waarop diens handtekening is afgebeeld. Nou, een plaatje afdrukken kan tegenwoordig iedereen met een printer wel. Maar als de Manager Prijzenfestijn aan mij persoonlijk schrijft, dan verwacht ik een échte handtekening. Anders geloof ik het niet.

    ReplyDelete