Sunday, March 20, 2016

Zet ook eens een kopje thee

"Een kopje thee," is een veelgehoorde verzuchting, "is voor mij niet weggelegd. Zo ingewikkeld! Nee, doe mij maar een espresso."

Terwijl het natuurlijk helemaal niet gecompliceerd is, als je de juiste spullen maar hebt. Wanneer een van de grootouders overlijdt, komt er vaak een 'theepot' tevoorschijn en niemand neemt die mee want wat moet je met zoiets. Een kamerplant kun je er wel indoen, dat is decoratief maar door de dichte pot met de smalle hals weet je nooit of je de wortels verzuipt (dat trekt vliegjes aan en hoe kom je daar weer vanaf) of dat de plant stilletjes verdroogt en sterft eer je d'r erg in hebt.

Thee is echter bezig aan een heuse comeback. Of het nu gaat om de nostalgische 'wave' van mensen die op zoek gaan naar de smaak van de thee die moeder op je kamer bracht als je zat te blokken met Radio Veronica op de transistorradio en de regen van vroeger kletterend op het zolderraam, of dat de speurtocht is naar de authentieke thee van de bakermat van de theebeschaving waar men nooit haast heeft omdat men nog weet wat verfijnd leven is.

Vandaar deze korte videocursus.

"Ik wist," zeggen veel cursisten naderhand, "niet dat het ZO eenvoudig was. Dank u, dank, heel veel dank! Dit ga ik echt vaker doen."

Als mensen de cursus eenmaal gevolgd hebben, dan durven ze het vaak zelf ook echt aan, en dat geeft mij ongelooflijk veel voldoening. Wie het volledige pakket heeft aangeschaft krijg ook de cursusmap mee naar huis en daar zitten enkele theezakjes bij zodat je meteen kunt beginnen.


From London, Jan brought me a special tea bag. "Use 70Âșc water and seep for one minute" was his advice so I tried it. It reminds me of a tea I once had at the conclusion of a long and varied meal in a Japanese restaurant called Sakura in Arnhem. Light and pleasing after beef, noodles, soy sauce and sake.

No comments:

Post a Comment