Thursday, September 4, 2014

Yoga voor ontvoerden

Ben je ontvoerd? Dan is Yoga misschien net wat voor jou. Blijf fit in zeven speelse houdingen.

 
We spreken met Liesje Spitman, de initiatiefneemster van deze actie. Hoe kwam ze op dit idee?

Stille tochten
"Ik liep al lang met de behoefte iets voor een ander te doen. Maar wat? Ik heb aan heel veel stille tochten meegedaan en dat gaf veel voldoening. De eerste paar keer moest ik wel wat overwinnen, want je kent nog niemand en je raakt ook niet snel aan de praat, juist omdat het stille tochten zijn. Maar na een tijdje word je herkend, je stopt wat extra fakkels bij je en kunt dan iemand helpen die zonder loopt. Je hoort er op een gegeven moment helemaal bij en daarna mocht ik ook met de organisatie meehelpen. Het is veel werk en je moet er op tijd mee beginnen. Als een zinloze moord eenmaal op tv is dan weet je dat je er al te laat mee bent want tien tegen een zijn anderen dan al een stille tocht aan het organiseren. Je hebt echt contacten nodig bij de politie of ambulancedienst en ik ben voor de regio Apeldoorn de eerste die ervan hoort als er wat gebeurt. Je seint elkaar dan in en het is de sport om op de sociale media absoluut de eerste te zijn die iets organiseert, dan kun je heel veel mensen op de been krijgen. Als je dan met zo'n massa mensen iemand de laatste eer bewijst en een stil protest laat horen, dat is enorm bevredigend al doe je het daar niet voor, maar toch. 
"Onze groep was niet de eerste maar we zijn intussen wel de grootste. Als wij een stille tocht organiseren dan betekent het ook wat, dan komt er een massa sympathisanten meelopen. Andere groepen onderschatten het werk of ze gaan al stille tochten organiseren voor plaatselijke verkeersslachtoffers. Dan krijg je wildgroei en neemt niemand je meer serieus. 
"Soms grijpen we ook mis. Die doodgestoken donkere jongen in Zwolle laatst, die hadden we dolgraag gehad maar onze telefooncirkel werkte niet, de nummers waren niet actueel en anderen hebben het gedaan. Ontzettend jammer, want dat was een tocht van niks. Wij hadden dat in het wit willen doen, dat iedereen in het wit loopt, in de avond in het donker. Veel mensen hebben die kleren toch hangen van Sensation White en dan kun je er een ander een plezier mee doen, prachtig toch.

Weinig ruimte
"Maar de laatste tijd ging het me toch ook een beetje tegenstaan. Een stille tocht kun je pas organiseren als iemand al is omgekomen, dus op een manier ben je al te laat om voor diegene veel te betekenen. Nu doe ik al sinds jaar en dag aan yoga en dacht ik ineens, dat is het! Juist voor ontvoerde mensen, die dus nog leven, kan het fantastisch zijn om yoga te doen. Je hebt er weinig ruimte voor nodig en je moet het in alle rust kunnen doen en juist ontvoerde mensen hebben vaak weinig om handen en ze zitten meestal in kleine ruimtes. 

Speels
"Natuurlijk kun je niet voor zo iemand een volledige cursus in elkaar draaien, want je weet niet hoeveel tijd je hebt. De een zit jaren in die ruimte, de ander is na een paar weken alweer vrij, en sommigen leven niet lang, dat moet je onder ogen durven zien als je zo bezig bent als ik. Ja, dat kan gebeuren. Ik heb zeven speelse houdingen ontwikkeld die eigenlijk iedereen wel kan aanleren en als je het goed doet dan vervelen ze nooit.

Gratis
"Doordat ik met donaties werk kan ik de cursussen gratis aanbieden en anonimiteit is gegarandeerd. Ontvoerde mensen kunnen zich bij mij aanmelden en dan krijgen ze toegang tot de website. Als ze geen wifi hebben, wat vooral in zuidelijke landen weleens een probleem is of wanneer mensen in diepe donkere ruimtes zitten,  dan wil ik ze toch helpen en daarom heb ik gevraagd bij Radio Nederland Wereldomroep of ik daar bandjes mag inspreken.

Grenzen
"Tijdens mijn eigen oefeningen denk ik eigenlijk altijd aan de ontvoerden en dan oefen ik als het ware op afstand met ze mee. Soms houd ik een moeilijke houding extra lang vol, want ik denk dan kom op Liesje, verleg je grenzen, zij hebben het niet makkelijk, maak jij het jezelf dan ook eens even net wat moeilijker. 

"En zo hebben we er allemaal wat aan."



No comments:

Post a Comment